”Vi vill väl alla bli älskade?”

Artikel

Pjäsen Demoner handlar om bekräftelse, kärlekslängtan och det mörkaste av mörker. Hemvändande Ing-Marie Carlsson gör en av de fyra rollerna i höstens svarta komedi på Spira – signerad Lars Norén.

"Jag behöver känna någon annan. Bara en liten stund. Annars blir jag galen.”

Katarinas replik rymmer hela kärnan i Lars Noréns Demoner. Hösten 2022 spelas den välkända dramatikern för första gången av teaterensemblen på Spira. Och den som ska gestalta Katarinas längtan är ingen mindre än hemvändande Ing-Marie Carlsson.
– Hon är klockren i rollen! Få kan som Ing-Marie fånga det där svåra med att vara människa och få det att verka så lätt, säger Staffan Aspegren, konstnärlig chef teater.

Under våren tittade hon förbi Spira med ett gästspel, men Demoner blir första gången hon under längre tid arbetar i huset som skådespelare.
– Jag var 19 år när jag flyttade från Jönköping, som då var en ganska inskränkt och stängd stad. Sen har jag ju besökt Jönköping många gånger, när jag hälsat på släkt och gästspelat, och sett hur det utvecklats till en vacker, spännande stad med massor av kultur, nöjesliv och mötesplatser.
Det ska bli spännande att bo här igen! 

JAKT PÅ ÄKTHET

Lars Noréns text är präglad av såväl humor som svärta. Pjäsen inleds med att Katarinas man Frank kommer hem med en plastpåse i handen, i den ligger hans mors aska i en urna. Att hantera sina föräldrars död är lika svårt som att hantera tanken på sin egen, menar regissören Hugo Hansén, som tänker sig att det är i spänningsfältet mellan längtan till kontakt och det eviga mörkrets tomhet, som hela pjäsen utspelar sig. Karaktärerna vill desperat ha tag i något som känns äkta, något levande och besjälat. Ing-Marie Carlssons karaktär är inget undantag.
– Redan nu vid första läsningen ser jag en ganska sorgsen, frustrerad kvinna, desperat kärlekstörstande, säger Ing-Marie.

IGENKÄNNINGSHUMOR

Ännu har ensemblen bara hunnit börja bekanta sig med manus. Men Lars Norén i sig är ingen ny bekantskap, för Ing-Marie. 
– Jag var med i Sophia Juphiters uppsättning på Stockholms stadsteater av hans 3.31.93 (2013). Det var en fyra timmar lång föreställning där publiken tyckte att
tiden bara försvann.
– För mig var det en otroligt stark upplevelse, ett psykologiskt detektivarbete. Att så mycket mänskliga känslor, förhoppningar och erfarenheter kunde rymmas i så, till
synes, enkla repliker.

Du kallar Norén för ”skådespelargodis” – varför det?
– Haha… Som skådespelare är det oftast underbart att få utmanas och tillåtelse att använda hela sitt register. Att få gräva i känslorna och samtidigt använda sin tekniska
begåvning. Att få djupdyka i en gestaltning.

Hugo Hansén har uppdaterat texten för 2000-talet. En välgörande bearbetning, tycker Ing-Marie. 
– Han har på ett skickligt sätt rensat och fått fram essensen i pjäsen. Den har ju några år på nacken.

Du räds inte mörkret?
– Nej då. Det är vackert tycker jag. Allmänmänskligt. Vi vill väl alla bli bekräftade, älskade, känna att vi betyder något?
Och roligt kommer det att bli – också.

– Ja, det tror jag absolut. Det finns komik både i repliker, karaktärer och situationer. Igenkänningshumor, säger Ing-Marie.

”FINT MED MIMMI”

Ing-Marie Carlsson utbildade sig på Teaterhögskolan i Göteborg. Hon debuterade på vita duken i Tuppen (1981) och är känd för en rad roller; i Änglagård, Mitt liv som hund, Berts dagbok…

För många förknippas du ännu starkt med din roll som Mimmi i Tre Kronor.
Hur känns det?
– Det känns fint, att ha gjort avtryck. Jag har ju haft sådan tur att jag fått
vara med i många folkkära filmer och tv-produktioner. Ofta blir rollerna i
Beck (åtta filmer) julkalendern från 1999 och Livet i Fagervik också 
nämnda.

I fjol spelade hon Berts mormor i tv-serien Bert men också mycket teater. Pandemitiden började annars med en helt tom kalender. 
– Det var som att hela kultur-Sverige stängde ner. Fast sedan hade jag roller i Morden i Sandhamn, Gåsmamman, Lyckoviken… och förra året var det fullt upp. På våren arbetade jag i en uppsättning av Frida Röhl, Arvet, en fantastisk roll, och under
hösten i Örebro, ytterligare en underbar roll i Chefen, fru Ingeborg. Och så då Bolanders skor, som jag turnerar med både nu, våren 2021, och våren 2023. Så jag är jätteglad!

Samtidigt ser hon fram emot hösten när arbetet med Lars Noréns pjäs blir ”på riktigt”.
– Nu läser jag bara och låter det undermedvetna jobba. Men jag längtar efter att få sätta tänderna i Katarina, jobba med Jönköpingskollegorna, Hugo, och så att få möta
publiken förstås!

Text: Nina Marjavaara
Foto: Lars Kroon

Om Ing-Marie Carlsson

FÖDD 1957 i Jönköping.
FAMILJ Mor, syskon, tre barn, fem barnbarn.
BOR Stockholm.
INTRESSEN Film, litteratur, natur, kvinnofrågor och samhällsfrågor.
FAVORITROLLER I KARRIÄREN Huvudrollen i Sex, hopp och kärlek + ett stort antal teaterroller.
BÄSTA MED NORÉN Hans ömsinta blick på mänskligheten och hans förmåga att skriva enkelt och ändå rymma ett helt universum av känslor.
Porträtt av Ing-Marie
  • Uppdaterad2022-10-01 15:00
  • Ansvarig