Yankho tar höstens äventyr på allvar

Artikel

En älskad roman och radioföljetong ska förvandlas till teater – i punkig, glamrockversion. Urpremiären av Tordyveln flyger i skymningen blir en föreställning med extra allt. I en av huvudrollerna: Bolibompastjärnan Yankho Kamwendo.

Tidigt 2000-tal var han med och la grunden för den då helt nya satsningen Barnkanalen, hos SVT. Nu kommer han till Jönköping för att spela den vetgiriga Jonas, som just fått en bandspelare i födelsedagspresent och är redo att dokumentera världen. Aldrig hade han kunnat ana vad som skulle fastna på inspelningen…

Yankho Kamwendo är mer än taggad på Tordyveln flyger i skymningen.

– Jag ser verkligen fram emot att kasta mig ut och se vart vingarna bär, säger Yankho. Teamet bakom produktionen satsar på high fashion-inspirerad kostym, fantasieggande mask, akrobater som flyger i luften och nyskriven, Cirque de Soleil-doftande, actionfylld musik.

Att Maria Gripe-klassikern blir en maxad familjeföreställning ska bland andra Camilla Ekelöf, konstnärlig chef Unga Spira, regissör och koreograf, se till.
– Jag önskar publiken en visuell, mystisk och hisnande upplevelse. Där allt en hör
eller ser inte behöver vara som det verkar.
En scenkonststund att minnas, säger Camilla. 

DETEKTIVHISTORIA

Berättelsen om syskonen Annika, 15, och Jonas, 13, och deras kompis David, 16,
mötte världen först som radioföljetong. Storyn kretsar kring hur de tre tonåringarna
genom en slump (eller ödet?) kommer över flera hundra år gamla brev, som leder dem in i en detektivhistoria som inkluderar olycklig kärlek och en jakt på en tretusenårig egyptisk staty.

Radioföljetongen som skapades av Kay Pollack och Maria Gripe sändes 1976 och två år senare kom berättelsen ut som roman. Föreställningens manus är bearbetat av dramatikern Emma Broström, som menar att det alltid är speciellt att ta sig an något så välkänt.
– Jag fullkomligt älskade Tordyveln som barn och hade många starka bilder från den när jag satte mig ner med materialet. Men jag tror man helt enkelt får se detta som ett nytt verk och ha öppna ögon när man går in i det. Det är bara att spänna fast sig i teatersalongen och vara redo för en helt ny och annorlunda åktur, säger Emma.

BARNTEVE-PIONJÄR

För Yankho Kamwendo är det första gången i Spira. Vägen hit har inkluderat bland annat en bit tevehistoria. Han började som teaterskådespelare, gick på Kalle Flygare, fick snabbt en filmroll i Festival. Efter det blev det barnprogram, inhopp i Lattjo lajban på TV4 och sedan vidare till SVT, 2001. Där kom Yankho att bli en del av det allra första gänget som skapade Barnkanalen.
– Det var lite som när ZTV började. ”Okej, en ny digital plattform, vem kan vara
programledare?”. En castingkvinna, som hade sett mig i en uppsättning av Alice i
underlandet, ringde och frågade om jag ville gå på audition för det nya ”teveskeppet”,
berättar Yankho.
– Nu låter det som att jag var med i teves barndom, haha. Men vår chef var typ 23
och vi var 20. Så vi hittade på. Filmade varandra, byggde egen rekvisita. Allt var
verkligen inte bra! Men vi lärde oss mycket och vi var som en familj.

”HAPPY GO LUCKY”

Yankho stannade hos SVT i 15 år. 
– Jag fick höra tidigt att barnprogram var ”en bra språngbräda”. Till vad, undrade jag. Större grejer? ”Underhållningsprogram, se på Anders Lundin!” Men jag har aldrig önskat det. Vi gjorde det vi tyckte var kul. Bra barnprogram ska en vuxen kunna titta på och tycka är najs! Jag tycker fortfarande det är kul att jobba mot barn.

Hittills i karriären har han hunnit göra flera film- och tv-roller, varit dansbandssångare, gjort en röst i en Ice Age-film (tvåan) och en julturné med Amy Diamond... Fast han en gång i tiden skulle bli fotbollsproffs. Eller psykolog. Någon större plan har han inte haft, konstaterar han med ett gapskratt.
– Jag är ganska happy go lucky.

BURTON MÖTER WESTWOOD

Som artist menar Yankho Kamwendo dock att man måste ta sin publik, särskilt barnen, på allvar – ”även när man spelar pajas”.
– Det är viktigt att vara äkta när man gör scenkonst för barn. Och att man har någon form av moralisk kompass. Att man är medveten om vad man signalerar. Barn har inte alla verktyg än för att sila och sovra. De är ganska sköra. Pekpinnar är ju trökiga men det är en annan sak, tycker jag. Kärlek, respekt och alla människors lika värde
måste finnas som ett fundament!

I Tordyveln flyger i skymningen är fantasin det bärande.

– Ja, det blir nog lite mystiskt. Jag hoppas det! Inte så tillrättalagt. Då blir det mer intressant, säger Yankho.
Även hur skådespelarna kommer att se ut blir spännande.
– Lite Tim Burton möter Vivienne Westwood. Masken är läskig och dockig och söt på samma gång!

Än så länge har de repetitionsarbetet framför sig, men Yankho känner sig trygg inför hösten.

Luktar det succé?

– Haha, det får vi se. Men fett kommer det att bli!

 


Yankho Kamwendo

FÖDDES I Uppsala, 1978
FAMILJ Sambo och två döttrar
BOR Villa i Älta
INTRESSEN Fotboll – titta på och spela. Musik, titta på film. Och barnens aktiviteter!
TRE FAVORITROLLER/GIG I KARRIÄREN
”Leende guldbruna ögon kan man inte skoja bort (miniserie på SVT, 2007). Inte  mellogigen heller förstås, allsång med Radioapan i alla Melodifestivalen-städerna. Pjäsen På väg i Uddevalla var väldigt bra, en klassrumsmusikal baserad på bröderna Lindgrens musik, som jag tycker är fenomenal. Och så Elddopet, en pjäs om skolpojkar i slummen
som försöker hitta sin väg.”
Yankho lutar sig mot en bandspelare
  • Uppdaterad2022-09-26 14:15
  • Ansvarig